Mills har halvert matsvinnet tolv år før fristen
Denne uken kom oversikten over hvor mye av spiselig mat i Norge som går rett i søpla. Selskapet Mills har halvert sitt matsvinn de siste tre årene, og er dermed bransjens første til å dokumentere at FNs bærekraftmål om å redusere matsvinn er innfridd, hele tolv år før tidsfristen.
Jobbet systematisk
Ifølge administrerende direktør i Mills AS, Knut K. Heje, har selskapet redusert matsvinnet med 1265 tonn i sine fabrikker. Dette er ikke et resultat av raske løsninger, men nitidig arbeid og grundig evaluering av hele verdikjeden.
– Vi er brennende opptatt av bærekraft og matsvinn og er veldig glade for at bransjen har forpliktet seg til en halvering av matsvinnet gjennom Bransjeavtalen. I Mills har vi jobbet systematisk med dette over tid og har derfor klart å innfri avtalen hele tolv år før tiden. Selv om vi er stolte av resultatet, kommer vi ikke til å gi oss med dette, men jobbe for ytterligere reduksjon fremover, sier administrerende direktør i Mills Knut K. Heje.
Foran resten av bransjen
Med utgangspunkt i tall fra 2015 undertegnet myndighetene og matbransjen en Bransjeavtale om reduksjon av matsvinn. Fire år senere kan Matvett konkludere med at det totale matsvinnet fra produsenter, grossister og dagligvarehandel er redusert med 10 prosent og at første delmål om 15 % innen 2020 er innen rekkevidde. Målet er å halvere innen 2030, i tråd med FNs bærekraftmål. Matvett sier de ferske tallene viser at matbransjen er i rute, men at det er mulig å gjøre enda mer.
– Matbransjen har et spesielt ansvar for å få ned matsvinnet i Norge, noe vi er opptatt av hver eneste dag. Det er derfor veldig gledelig å se at en stor aktør som Mills virkelig får det til. Vi håper dette inspirerer og motiverer flere til å styrke innsatsen, og at Mills vil dele sine erfaringer med resten av bransjen, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.
Ønsker tettere samarbeid
Knut Heje i Mills er glad for at myndighetene har satt tydelige mål for bransjen og snakker om viktigheten av å redusere matsvinn. Nå mener han det er viktig at matbransjen samarbeider enda tettere for å komme i mål.
– Som matvareprodusent ønsker vi et enda tettere samarbeid for å løse utfordringene med høyt matsvinn på tvers i hele bransjen. Skal vi nå de store globale målene på bærekraft kan vi ikke bare jobbe i tradisjonelle rutiner og mønstre, men må utfordre oss selv i å finne nye måter å samarbeide og dele kunnskap på, sier Heje.
Forbrukerne kaster mest
Selv om matprodusentene har stort matsvinn, er det hjemme hos forbrukerne det kastes mest spiselig mat. En tredjedel av all mat som produseres i verden blir aldri spist, og i Norge kaster hver og en av oss 42,6 kilo mat som burde vært spist hvert år, og hver åttende handlepose med mat går rett i søpla. Gjennom samarbeidet med Matvett har Mills og andre aktører også forpliktet seg til å gjøre det enklere for husholdningene å kutte sitt matsvinn.
– Vi føler et ansvar for våre produkter også når de kommer hjem på kjøkkenet, og ønsker å tilrettelegge for å redusere dette matsvinnet også. Derfor jobber vi hele tiden med kvalitetsforbedringer og holdbarhet på produktene våre, vi har innført supplerende holdbarhetsmerking, og vi justerer størrelse og emballasje etter forbrukerbehov, avslutter Heje.